#minaret

Spektakl o szaleństwie wojny, którego skutkiem jest utrata miasta, historii, tożsamości. Znany choreograf świata arabskiego, mieszkający w Bejrucie Omar Rajeh, za punkt wyjścia obiera symboliczne zniszczenie najstarszego minaretu w Aleppo.

2 października 2018, 20:30
60 min.
Bilety

50-30 zł

Miejsce
STUDIO teatrgaleria
Kup bilet

Rozwinięcie

Przez 1000 lat minaret Wielkiego Meczetu Umajjadów w Aleppo wznosił się ponad największym miastem Syrii. Był ucieleśnieniem kulturalnego, społecznego, religijnego życia w tym miejscu, promieniując legendą na całą arabską część świata. Teraz leży w gruzach, złupione zostały cenne relikwie, m.in. skrzynka z kosmykiem włosów proroka Mahometa, co odczytano, jako zamach na całą kulturę regionu, nie tylko miasto czy świątynię. Z pomocą wieloetnicznej grupy tancerzy i muzyków Rajeh stawia podstawowe pytania o życie w świecie politycznej i militarnej przemocy. Jaką strategię przyjmujemy? Jak stawiamy czoła obrazom zniszczenia całych metropolii oraz codziennym cierpieniom ludzi? Czy miasto może umrzeć? A wraz z nim wartości, ideały, zasady, historia i kultura, które go urzeczywistniły? Czy można ożywić ich obecność?

#minaret to spotkanie tańca współczesnego, sztuk wizualnych i pejzażu dźwiękowego inspirowanego dziedzictwem muzycznym Syrii. Jest swego rodzaju aktem oporu przeciwko zniszczeniu jednego z najstarszych miast na świecie, będąc zarazem opowieścią o wszystkich innych „zabitych” miastach. Wewnątrz niebieskiego koła na podłodze stają tancerze o różnym pochodzeniu i rysach twarzy – europejskich, arabskich, azjatyckich. Poprzez język ciała, głos i ścieżkę muzyczną symbolicznie opowiadają o wszystkich ludziach i miejscach doświadczających kiedykolwiek ekstremalnej sytuacji. Budują sceniczne emanacje grozy, urazów i lęków, które spadają na ludzi w chwilach dziejowej katastrofy. W spektaklu Rajeha nad sceną porusza się wielki dron, który z góry dokumentuje pozy aktorów i zdjęcia przenosi na ekrany, niczym w telewizyjnych newsach. Wojna dzieje się tu i teraz. A z nieba atakuje mściwy, bezosobowy bóg wojny zaklęty w drony i samoloty bojowe. Reszta świata ogląda ten okrutny spektakl na swoich laptopach i telewizorach.

Omar Rajeh mówi: - Barbarzyńskie zniszczenie Aleppo prowadzi moje myśli do mojego własnego miasta – Bejrutu, w 1982 roku dręczonego przez izraelskie bojówki i wojnę domową. Przywołuje też zniszczenie wielu innych miast w najnowszej historii. Wobec skali okrucieństw i milczenia świata jesteśmy bezsilni. Przedstawienie koncentruje się więc na konkretnym momencie, w którym pytamy o to, jaka jest nasza pozycja i miejsce, w którym się znajdujemy? Otwiera dyskusję na temat zdolności sztuki do inicjowania zmian, skutecznego przeciwstawiania się i odgrywania istotnej roli w obronie ludzkich wartości.

***

trailer https://www.youtube.com/watch?v=5_4vkxIqFJA

Informacje